Les 5 Strategieën ontdekken

Als de normen zijn geïdentificeerd, kun je verder om te ontdekken welke invloed deze normen hebben op de leefstijl. Met andere woorden: “Wat is de reden dat je doet wat je doet, om te voldoen aan je normen?”

Gebruik deze basiszin en vul hem aan met de informatie die je vindt bij de normen:

“Omdat ik altijd x moet/nooit y mag van mezelf, ….”

Voor x of y vul je een belangrijke norm van je cliënt in. Bijvoorbeeld:

“Omdat ik het belangrijk vind om aardig gevonden te worden, zal ik nooit een zelfgemaakte taart van mijn schoonmoeder afslaan, ook al heb ik daar geen zin in”

Om strategieën te ontdekken kan je onderstaande lijst met vragen door jouw cliënt laten beantwoorden. Vraag cliënt om alle antwoorden op te schrijven met de datum erbij en laat ze de antwoorden bewaren.

  • Hoe word je wakker/sta je op?

  • Hoe ga je om met boodschappen en voorraden?

  • Hoe deel je je dag in?

  • Hoe ga je om met huishoudelijke klusjes?

  • Hoe ga je de deur uit?

  • Welke dingen stel je uit?

  • Welke dingen ontloop je?

  • Welke dingen vind je erg leuk om te doen?

  • Hoe gedraag je je tijdens sociale activiteiten, bijvoorbeeld bij uitjes en feestjes?

  • Hoe gedraag je je in groepen?

  • Wat doe je in je vrije tijd?

  • Hoe ga je om met je kleding en je uiterlijk?

  • Waar besteed je te weinig tijd aan?

  • Welke tv-programma’s kijk je? Welke absoluut niet?

  • Hoe ga je om met nieuwe mensen ontmoeten?

  • Hoe ga je om met vriendschappen?

  • Hoe ga je om met je familie?

Bij het (regelmatig) beantwoorden van de vragen gaat de cliënt patronen bij zichzelf herkennen.  Veel slechte leefgewoonten hangen samen met verschillende normen van mensen. Andersom kunnen normen voor onrust zorgen en energie kosten, met geestelijke, fysieke en  emotionele uitputting tot gevolg. Dit heeft gevolgen voor het zelfvertrouwen en zelfbeeld, wat zich kan uiten in een slechte leefstijl.

Dit wetende merken we één punt op, namelijk dat we onderscheid moeten maken tussen mensen die het wel willen, maar niet weten hoe en mensen die zeggen dat ze willen en meestal ook wel weten hoe, maar het niet doen. Reden van het niet doen kan van alles zijn, maar vaak is de oorzaak te vinden in de belemmerende gedachtes die voortkomen uit de normen en overtuigingen.